V obstoječem šolskem sistemu Slovenije je nacionalno preverjanje znanja (v nadaljevanju NPZ) pomemben element pri ugotavljanju in zagotavljanju kakovosti šolskega dela. Temeljni cilj NPZ-ja je dodatna informacija o znanju učencev. Ta informacija je namenjena učencem in njihovim staršem, učiteljem, šolam in sistemu na nacionalni ravni. Dosežki preverjanja z NPZ učencem dajejo dodatno informacijo o njihovem znanju. Na podlagi dosežkov se lahko skupaj s starši odločijo, kam in kako bodo vložili dodaten napor za izboljšanje znanja. Učitelji dobijo diagnostično informacijo o učnih potrebah posameznega učenca, obenem pa jim informacije pomagajo pri vrednotenju učinkovitosti njihovega načina poučevanja. Ravnatelji in člani sveta šole dobijo informacijo o tem, kako kakovostno je znanje njihovih učencev v primerjavi z znanjem učencev drugih šol. Pri tem je poudarek na ugotavljanju izobraževalnega napredka učencev (šole) in ne na primerjavi med različnimi šolami. Informacije o dosežkih na NPZ se uporabljajo tudi kot podlaga za sprejemanje odločitev o razvoju izobraževalnega sistema na nacionalni ravni.